Kaizen

Blok 1, Onderdeel 1
Mee bezig

Kaizen

Kaizen gebruik je voor complexere vraagstukken. Bijvoorbeeld als de oorzaak van een probleem je nog niet helder is en je daarom niet weet welke verbetering je wilt inzetten.

Kaizen is het Japanse woord voor ‘continue verbetering’. De stappen dwingen je om eerst goed na te denken over de oorzaken van het probleem en dan pas over mogelijke oplossingen.

 

Processtappen

  • Het probleem
    • Beschrijf het probleem
  • Wat zijn de feiten?
    • Analyseer het probleem
      Wie (welke leerlingen, leraren, ouders)?
      Wanneer? Waar?
      Hoe vaak en/of hoeveel?
  • Wat zijn de oorzaken?
    • Stel minimaal 5x de vraag ‘waarom’ om de belangrijkste oorzaken te vinden.
  • Definieer het leerlinggerichte doel
    • Definieer een klein, concreet, meetbaar en leerlinggericht doel, gebruik hierbij de uitkomst van stap 2 en 3.
  • Bepaal de leraaracties
    • Hoe lossen wij als leraren de oorzaken van het probleem op? Vertrek hier vanuit de leerling. Hoe merkt de leerling dit?
      Denk creatief en bouw voort op eerdere acties.
  • Borg verbeterpunten.
    • Hoe borg je de verbeterideeën in de school?

Kaizen in beeld