De leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School

Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In De Gelukkige School nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.  

Elke dag samen een beetje beter. Met je team, met je leerlingen, met jezelf? Hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je als leraar en leidinggevende steeds beter wordt in je vak en hoe wordt je als team samen steeds sterker? En dat alles graag met minder werkdruk, in plaats van meer. Daar gaan Jelle Verwer en Tessa Brummelkamp het over hebben in de leerKRACHT-podcast: de Gelukkige School. In deze podcast nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.  

Wendy Roelands, leerkracht van groep 6 op OBS ‘t Zand in Utrecht, vertelt je in deze podcast hoe je eigenaarschap bij de leerlingen kunt vergroten. Je krijgt handzame tips waar je direct mee kunt starten op jouw school: van werken met rubrics, tot het voeren van kindgesprekken. Luister direct om te kijken hoe je dit op jouw school toe kunt passen! Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

Daan Switters, werkzaam op havo/vwo-school UniC, neemt je in deze aflevering mee in het betrekken van leerlingen bij het onderwijs. Daan leert je dat er geen onderwerp is waar leerlingen niet bij betrokken kunnen worden. Een aflevering boordevol tips om hier zelf mee aan de slag te gaan, zowel voor beginners als gevorderden.

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

In deze aflevering van ‘de Gelukkige school’ spreken we met Joël Kamminga over het belang van een onderzoekende houding op school. Joël is leraar in groep 7 op basisschool De Sprankeling in Damwoude. Daarnaast rondt hij momenteel zijn masterthesis af, waarin hij onderzoekt in welke mate samen verbeteren invloed heeft op een onderzoekende houding. Je hoort wat er nodig is voor een onderzoekscultuur, wat wel en niet werkt, en hoe dit er op een school uitziet.

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

In deze aflevering gaan we het hebben over werkgeluk met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne Frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

Deze keer gaat de aflevering van de Gelukkige School over Eigenaarschap in je teamAnneke Hesseling, verandercoach binnen het Alfa college neemt je mee in hoe ze binnen het Alfa College werk maken van eigenaarschap. We horen onder meer over waarom eigenaarschap niet zo ongrijpbaar is als vaak gedacht wordt, regelruimte en roulerende rollen en veel praktische tips om samen met je team aan de slag te gaan met eigenaarschap.

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

Er is weer een nieuwe aflevering van de leerKRACHT-podcast De Gelukkige School. We spreken deze keer met Sebastian Blanck. Hij is directeur van Volt! Toekomstmakers, een vernieuwende vmbo/havo-school in Vleuten, Utrecht. In de Podcast vertelt hij openhartig over de ontwikkeling die hij op school met zijn team meemaakt. Hij gaat in op de combinatie van de Transformatieve School en werken met leerKRACHT, waarom het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de ‘kleedkamer’ niet te groot wordt en de kracht van de Retrospective.

In deze aflevering van De Gelukkige School gaan we in gesprek met Eveline Driest. Haar thema is (on)veilig veranderen. Hoe zorg je in een veranderproces aan de ene kant voor veiligheid en comfort, terwijl je weet dat je bij verandering juist bewust de onzekerheid opzoekt. Een gesprek over ‘Gewoon Doen’, Trust the process, de voorhoede en de achterste wagonnetjes en hoe belangrijk het is om ook in onzekere tijden te werken aan een stip aan de horizon.
Marjolijne Mulders is schoolleider op basisschool De Klimop in Purmerend en verandercoach bij Stichting CPOW & MOP. In deze podcast vertelt Marjolijne over gedeeld leiderschap. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?

Lotte is Lead Doorloopjes bij Stichting leerKRACHT en werkt voor Zonova, een schoolbestuur in Amsterdam Zuid-Oost. In deze podcast vertelt Lotte over de oorsprong en inhoud van Doorloopjes. Ze gaat in op de manier waarop leraren Doorloopjes kunnen inzetten om nóg beter te worden in hun vak. Hoe pas je deze bewezen effectieve tools toe?

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.

Schoolleider Bernie Kooistra neemt je in deze aflevering mee over het houden van focus op wat er echt toe doet voor de leerling. Hoe houd je focus, ook in deze tijden van online werken, hoe zorg je ervoor dat je niet in een tunnelvisie vervalt, hoe maak je de juiste keuzes, en hoe bereik je dit sámen, met je leerlingen en met je team?

Beluister de podcast hieronder of lees meer op deze pagina.